RSS

Friday, June 24, 2011

DULU-DULU...





Buat para ikhwah akhwat
tidak salah andai kita duduk sejenak
mengimbau waktu dahulu
ya
waktu kau dan aku dahulu
dengan nyalaan semangat rijal ummah
sehingga waktu kita sering bersama
dari qiyamullail ke qiyamullail esoknya

ketika manisnya menongkah ujian
saat peperiksaan semester
saat cuti semester
dan kita terus berkumpul
bagai hidup kita sungguh untuk dakwah
kerana nikmatnya itu tiada bandingnya

ikhwah akhawat fillah
mungkin saja waktu ini kita bersama keluarga
mungkin saja waktu ini
kita berjaya di medan kerjaya
dengan harta yang tak disangka
mungkin juga lagi
kita sedang bercuti
bersama isteri atau suami tercinta
dan anak-anak penyejuk mata

itulah bahagian dunia kita
yang apabila kita telah memilihnya
maka tiada lagi bahagian kita di akhirat
kerana apabila kita telah menyangka
semua adalah ibadah
namun kita terlupa
ada nikmat yang telah Allah gantikan
tanpa sedar
dan kita terpedaya

moga TULISAN di bawah ini
dapat menggenangkan air mata
mampu menggentarkan hati
dapat menyalakan kembali
sumbu nikmatmu dahulu
yang telah terpadam

*****************************

KATA-KATA “SANG MURABBI” KH RAHMAT ABDULLAH
Aku rindu zaman ketika halaqoh adalah keperluan,
bukan sekedar sambilan apalagi hiburan …
Aku rindu zaman ketika mambina adalah kewajiban
bukan pilihan apalagi beban dan paksaan …

Aku rindu zaman ketika dauroh menjadi kebiasaan,
bukan sekedar pelangkap pengisi program yang dipaksakan …
Aku rindu zaman ketika tsiqoh menjadi kekuatan,
 bukan keraguan apalagi kecurigaan …
Aku rindu zaman ketika tarbiyah adalah pengorbanan
bukan tuntutan, hujatan dan obyekan….

Aku rindu zaman ketika nasihat menjadi kesenangan
bukan su’udzon atau menjatuhkan …
Aku rindu zaman ketika kita semua
memberikan segalanya untuk da’wah ini …
Aku Rindu zaman ketika nasyid ghuroba
 manjadi lagu kebangsaan…

Aku rindu zaman ketika hadir liqo adalah kerinduan
dan terlambat adalah kelalaian …
Aku rindu zaman ketika malam gerimis
pergi ke puncak mengisi dauroh
dengan ongkos yang cukup2
dan peta tak jelas …

Aku rindu zaman ketika seorang ikhwah
benar-benar berjalan kaki 2 jam
di malam buta sepulang tabligh da’wah di desa sebelah …
Aku rindu zaman ketika pergi liqo
selalu membawa infaq, alat tulis, buku catatan
dan qur’an terjemah ditambah sedikit hafalan …
Aku rindu zaman ketika binaan menangis
karena tak bisa hadir di liqo …

Aku rindu zaman ketika tengah malam pintu diketuk
untuk mendapat berita kumpul di subuh harinya …
Aku rindu zaman ketika seorang ikhwah
berangkat liqo dengan wang belanja esok hari untuk keluarganya …
Aku rindu zaman ketika seorang murobbi
sakit dan harus dirawat,
para binaan patungan mengumpulkan dana apa adanya …

Aku rindu zaman itu …
Ya Rabb …
Jangan Kau buang kenikmatan berda’wah dari hati-hati kami …
Ya Rabb …
Berikanlah kami keistiqomahan di jalan da’wah ini …

0 comments:

Post a Comment